8 tips om je baby te helpen bij het (door)slapen – Gastblog Slaapcoach Fenna Plomp

Veel baby’s hebben moeite met (door)slapen. Het is dan ook zeker niet gek als jij hier als ouder ontzettend mee worstelt. Slaapcoach Fenna komt met handige tips die jouw baby helpen bij het (door)slapen. Lees je mee?

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Na een paar maanden gebroken nachten verlangen de meeste kersverse ouders naar het moment dat hun baby doorslaapt. Maar wat is doorslapen? Wat kan je verwachten van je baby en hoe kan je je baby hierbij helpen? In deze blog leg ik uit wat  doorslapen is en geef ik 8 tips hoe je je baby kan helpen bij het (door)slapen en jij zelf ook meer nachtrust krijgt.

Doorslapen bestaat niet!

Normaal gesproken wordt er over doorslapen gesproken als je baby vanaf de laatste avondvoeding tot de ochtend voeding slaapt. Maar eigenlijk bestaat ‘doorslapen’ niet.  Zowel baby’s, peuters als volwassenen worden na elke slaapcyclus even wakker. Wij kunnen ons dit alleen niet herinneren omdat wij de vaardigheid hebben om meerdere slaapcycli aan elkaar te koppelen. De slaapcyclus van een baby is 45 minuten, van een peuter 60 minuten en een volwassenen 90 minuten. Je baby wordt vaker wakker, omdat hij een korte slaapcyclus heeft en nog niet de vaardigheid heeft om deze aan elkaar te koppelen.

Wanneer kan je verwachten dat je baby doorslaapt?

Baby van 4 á 5 maanden: Je baby is instaat om 5 uur achter elkaar te slapen. Je kan dit merken doordat je baby van 19:00 – 24:00 kan slapen en na een voeding weer kan doorslapen tot de ochtendvoeding.
Baby van 6 maanden: Vaak is er rond deze leeftijd nog maar één nachtvoeding nodig en kan je kindje ongeveer 8 uur achter elkaar slapen. Dit is vaak van 23:00 – 07:00 ’s ochtends
Baby van 9 maanden: Rond deze leeftijd kan je baby langer slapen en is het mogelijk dat ze van 19:00 – 06:00/07:00 te kunnen slapen.

Maar mijn baby wordt heel vaak wakker ’s nachts?

Dat je baby in staat is om langer te kunnen slapen, wil dat niet zeggen dat je baby dit ook gelijk zal doen. De ene baby heeft bijvoorbeeld langer een nachtvoeding nodig dan een ander baby of er kan een afhankelijk slaapassociatie zijn ontstaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw baby gewent is geraakt om in slaap gewiegd te worden of in slaap te vallen tijdens een voeding. Als dit het geval is, dan zal je baby dit telkens nodig hebben wanneer hij wakker wordt na een slaapcyclus of na een paar uur slaap.

8 tips om je baby te helpen bij het (door)slapen

Ik geef je de 8 tips hoe je je baby kan helpen bij het (door)slapen en jij zelf ook meer nachtrust krijgt.

Een fijne slaapomgeving

Laat je baby slapen in een rustige ruimte.  Bij voorkeur in een ledikantje/wiegje of eventueel in de kinderwagen.  Houd het bedje rustig en maak het kamertje niet te druk.

Inbakerzakje of slaapzakje

Laat je baby slapen in een fijne inbakerzak of een slaapzak. Zorg dat de kamer niet te warm is. Ideaal tussen de 16-18 graden.

Slapen in een donkere kamer

Laat je baby slapen in een donkere kamer. Een donkere kamer stimuleert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Het helpt je baby beter in te slapen en hierdoor wordt je baby minder snel wakker.

Bedtijdritueel

Een fijn bedtijdritueel helpt bij het om te gaan slapen. Door steeds hetzelfde te doen zal je baby zich makkelijker kunnen overgeven aan het inslapen omdat het voorspelbaar is en houvast geeft. Een bedtijdritueel helpt ook als de baby ergens anders slaapt. Een voorbeeld van een bedtijd ritueel is verschonen, slaapzak aan, kamer donker maken, knuffelen en in bed leggen. Als je baby wat ouder is kan je ook een boekje voorlezen toevoegen aan het bedtijdritueel.

Positieve slaapassociaties

Een slaapassociatie is iets wat je baby linkt aan het slapen. Een slaapassociatie kan bijvoorbeeld het slaapzakje, een knuffeldoekje of zijn eigen bedje zijn. Bij voorkeur zijn het dingen die er altijd zijn wanneer hij naar bed gaat en wat hij zelf kan bedienen.

Zelfstandig inslapen

Leg je baby wakker in bed en leer aan dat het bedje een fijne plek is. Door je baby wakker op bed te leggen, leer je ze zelfstandig in slaap te vallen. Als slapen in het eigen bed niet lukt dan kan slapen in de kinderwagen ook een oplossing zijn.

Niet té veel of té weinig slaap overdag

Een baby die overdag teveel slaapt zal ’s nachts moeite hebben met doorslapen. Een baby die te weinig slaapt overdag zal lastig in slaap vallen, en hierbij meer nodig hebben. Te weinig slaap zorgt er voor dat hij vaker wakker wordt in de nacht. Het is dus belangrijk dat je goed let op het aantal uren dat je baby slaapt overdag en dat dit past bij de leeftijd van je baby.
Leg je baby bij het zien van slaapsignalen, binnen de juiste wakker tijden, weer tijdig op bed zodat je voorkomt dat je baby oververmoeid raakt.

Grijp niet té snel in

Sociale interactie kan er voor zorgen dat je baby juist gestimuleerd wordt om wakker te worden of te blijven. Als je baby brabbelt of jengelt kan je er beter niet te snel naartoe gaan. Geef je baby de kans om zelf weer in slaap te kunnen vallen zonder jouw hulp.

Even voorstellen

fenna slaapcoach

Mijn naam is Fenna (29) en ik ben gecertificeerd slaapcoach voor kindjes van 0 tot 10 jaar én (tweeling)mama van Cas & Sef (2). Mijn doel is om met mijn kennis en ervaring andere ouders te informeren, te ondersteunen en te coachen, tijdens de weg naar meer rust en vooral meer slaap binnen hun gezin.

Meer weten? Neem een kijkje op mijn website www.liefsfenna.nl of bezoek mijn instagram @slaapcoach_fenna voor gratis slaaptips!

Tagged:

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You Might Also Like