Meer energie dankzij groentesap

Als moeder ben je vaak druk. De kinderen hebben veel aandacht nodig wat de nodige energie kost en je bent de spil van het gezin. Om alle balen in de lucht te houden kan je wel een steuntje in de rug gebruiken. Als je moe bent dan heb je de behoefte aan iets zoets, zodat je snel weer energie hebt. Maar wist je dat je veel beter een suikervrije groentesap kunt drinken tegen vermoeidheid? Hoe dat zit lees je hier.

Waarom worden we moe?

In onze cellen wordt glucose omgezet in energie. Hier gaat een ingewikkeld biochemisch proces aan vooraf wat de citroenzuurcyclus wordt genoemd. Bij dit biochemische proces zijn allerlei voedingsstoffen betrokken die naast glucose nodig zijn voor het aanmaken van energie.

We voelen ons moe als de glucose in het bloed laag wordt. Bij een lage bloedsuikerspiegel krijgen we het signaal om te eten. We krijgen dan trek. Als we eten dan worden de koolhydraten afgebroken tot glucose en afgegeven aan de bloedbaan. Via het bloed wordt de glucose naar de cellen getransporteerd waar het dienst doet als brandstof.

Waarom het eten van snelle suikers niet de oplossing is

Als we moe zijn dan willen we graag zo snel mogelijk weer energie hebben. Hiervoor moet de glucose zo snel mogelijk weer aangevuld worden. Dit gaat het snelst door suikers en snelle koolhydraten te eten. Suikers kunnen direct aan de bloedbaan worden afgegeven. Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die snel in glucose om te zetten zijn. Dit zijn de geraffineerde koolhydraten. Suikers en geraffineerde koolhydraten zitten in voedingsmiddelen die we het liefst eten als we een energiedip hebben. Denk daarbij aan koekjes, repen, chocolade, frisdrank, ijsjes, fastfood, snoep en chips.

Door het eten van de suikers en/of snelle koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Je krijgt dan een piek in de bloedsuikerspiegel. Als reactie hierop zal het lichaam veel insuline aanmaken. Dit hormoon is nodig om de cellen te openen zodat ze de glucose uit het bloed kunnen opnemen. Door de grote hoeveelheid insuline zal de bloedsuikerspiegel weer snel dalen. Zo snel dat de bloedsuikerspiegel te laag wordt. Door de lage bloedsuikerspiegel wordt je weer moe en krijg je weer trek. Als je dan weer suikers en/of snelle koolhydraten eet dan zal deze cyclus zich weer herhalen. Je bent dan heel de dag bezig om te eten tegen de vermoeidheid. Niet echt gezond.

Voedingsstoffen

Het is veel beter om je lichaam te voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft voor het aanmaken van energie. Op de eerste plaats heeft je lichaam glucose nodig. Maar in plaats van suikers en snelle koolhydraten doe je er beter aan om koolhydraten te eten die langzaam tot glucose worden afgebroken. Je hebt dan een geleidelijke afgifte van glucose aan het bloed waardoor de bloedsuikerspiegel niet te hoog oploopt. Je voorkomt dan dat de bloedsuikerspiegel weer snel zal dalen. Je zit dan gedurende de gehele dag veel beter in je energie.

Voedingsmiddelen die langzaam hun glucose afgeven zijn voedingsmiddelen die complexe koolhydraten bevatten en/of veel vezels. Vezels vertragen de afgifte van glucose aan het bloed. Rijk aan vezels zijn groenten, volkoren granen en fruit. Voedingsmiddelen die langzaam glucose afgeven zijn: volkoren granen, noten, zaden, pitten, peulvruchten, groenten, fruit, quinoa, volkoren brood, zilvervliesrijst en zoete aardappel.

Naast glucose zijn er ook bepaalde vitaminen en mineralen betrokken bij de citroenzuurcyclus. Het is goed om hier voldoende van te eten. Zo ben je ervan verzekerd dat je lichaam de voedingsstoffen binnen krijgt die het nodig heeft om goed te functioneren.

Voedingsstoffen die nodig zijn om energie aan te maken zijn de B-vitaminen, magnesium en co-enzym Q10. Met name vitamine B1 is essentieel. Bij een vitamine B1 tekort kan je extreem moe worden.
Andere B-vitaminen zijn indirect betrokken bij de aanmaak van energie. Zo heb je vitamine B12 en foliumzuur (vitamine B11) nodig om bloedarmoede te voorkomen. Bij bloedarmoede heb je onvoldoende rode bloedcellen om voldoende zuurstof naar de cellen te transporteren. Ook ijzer is van belang om bloedarmoede te voorkomen. Er zijn veel voedingsstoffen direct en indirect betrokken bij de aanmaak van energie. Om er zeker van te zijn dat je al deze voedingsstoffen binnen krijgt eet je het beste zo gezond en zo gevarieerd mogelijk.

Groentesap

Groentesappen worden gemaakt door het vocht uit groenten te persen. Je kunt groentesappen kant-en-klaar kopen. Dit kan online. Of je kunt zelf groentesap maken met behulp van een slowjuicer. Een slowjuicer is een apparaat wat met grote kracht langzaam het vocht uit groente perst.

Er zijn verschillende aanbieders van groentesappen. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dat ze groentesap aanbieden die zijn gemaakt door het sap van verschillende groentesoorten te mengen. Zo bevat een groentesap vaak tussen de 4 en 12 soorten groenten. Het voordeel hiervan is dat je op deze manier allerlei verschillende vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen binnen krijgt.

Door af te wisselen met groentesappen ben je er zeker van dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die belangrijk zijn voor je gezondheid en je energiestofwisseling.

Het voordeel van groentesap, ten opzichte van vruchtensap, is dat het arm aan suikers is. Door groentesap te drinken verstoor je de bloedsuikerspiegel niet. Dit is wel het geval bij vruchtensappen. Indien je vruchtensap drinkt dan krijg je wel te maken met een piek in de bloedsuikerspiegel, vergelijkbaar met die van de piek in de bloedsuikerspiegel die je krijgt door het drinken van frisdrank. Dit komt omdat de vezels in vruchtensap ontbreken. Indien je vers fruit eet dan heeft dit wel de vezels waardoor de opname van glucose wordt geremd.

Wil je gaan proberen of groentesappen je meer energie geeft bedenk dan dat een slowjuicer een behoorlijke investering is. In plaats van gelijk een slowjuicer te kopen kan je online wat flesje groentesap bestellen. Dit kan bij bedrijven zoals Juice Brothers, Frecious, Zussensap, Cooljuice en Sapje.

Tagged:

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You Might Also Like