Experts

6 tips & tricks voor de drukke moeder: meer overzicht & ontspanning – Gastblog balanscoach Jamila Schalken

De kinderen, je werk, het huishouden: pff soms voelt het alsof je niks gedaan krijgt. Hoe zorg je voor meer balans tussen werk, privé en de kinderen? Balanscoach Jamila Schalken geeft handige tips voor meer overzicht en ontspanning. Lees je mee?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Als moeder heb je veel op je bordje. Al die ballen die je hoog moet houden, soms ben je even compleet het overzicht kwijt. Ik denk dat (bijna) elke moeder dit wel zal herkennen. Als coach voor moeders help ik andere moeders om meer overzicht en ontspanning te creëren.

Een paar elementen die ik gebruik hiervoor, zijn o.a. routine en plannen. Ik heb zelf een aantal dingen vast in mijn routine zitten en plan graag mijn dag om me te helpen met al die dingen die ik “moet” doen. De planning staat niet vast, ik ga hier redelijk flexibel mee om. Wat hier belangrijk bij is, is dat het haalbaar is. Hieronder 6 tips om je vast op weg te helpen.

6 tips & tricks voor de drukke moeder: meer overzicht & ontspanning

Hieronder de 6 tips om je vast op weg te helpen:

Maak bewuste keuzes

Door bewust voor iets te kiezen, hoef je niet meer te denken: heb ik wel, had ik niet etc. Dit geeft veel meer rust en ontspanning. Sta er even bij stil wat de prioriteit heeft. Hoe je je voelt en waar je op dat moment behoefte aan hebt. Dat betekent natuurlijk niet dat je altijd alles maar kan laten liggen, want dan wordt het hele huis een troep en gebeurt er niks meer, maar dat je er heel bewust naar kijkt wanneer je het wilt doen (bij sommige dingen misschien wel meteen!).

Plan: wat, wanneer, waarom en schrijf alles meteen op wat je moet doen.

Door meteen alles op te schrijven wat je moet doen, zit het niet meer constant in je hoofd, want het staat op je lijstje. Je hebt niet meer die momenten “o ja en dat moet ook nog”, want je weet het al. Noteer wanneer je het ongeveer wil doen, maar wees hier wel flexibel in. Maak een lijst met de dingen die bij je opkomen gedurende de dag en kijk wanneer je ze die week moet/wil doen. Wees wel realistisch in de hoeveelheid verschillende dingen die je inplant, kijk heel bewust naar hoeveel tijd iets kost en houd het haalbaar.

Voeg meditatie toe aan de planning en het liefste aan je routine

Waarom meditatie? Meditatie geeft je hoofd even rust en met 10 minuten per dag heeft dit al heel veel voordelen. Zowel fysiek als mentaal. Er zijn super veel apps die je kan gebruiken hiervoor en op dit moment zijn er ook heel veel mensen die het live via Instagram of zoom aanbieden en steun je ook gelijk een lokale ondernemer. Een aantal voorbeelden zijn: Deepak Chopra, headspace, Calm, Let’s meditate. Ik bied het zelf ook aan bij een van de cursussen. Ideaal zou zijn 10-20 minuten in de ochtend en 10-20 minuten in de avond. Je zal zien wat voor invloed en verschil dit gaat maken.

Voeding

 Hoe meer je suikerspiegel fluctueert, hoe meer invloed het heeft op je energielevel. Zorg dat je niet te veel geraffineerde suikers eet en probeer op vaste momenten te eten en kies voor de gezondere variant. Dat betekent niet dat je het nooit kan nemen, maar dat je dit bewust kiest en wanneer. De gezondere variant is natuurlijk altijd beter, maar niet altijd lekkerder en makkelijker, dat snap ik ook. Zorg dus ook hier voor een goede balans.

Beweging

Zorg dat je beweging in je dag implementeert. Dit kan je op veel verschillende manieren doen. Ik dans bijvoorbeeld vaak met mijn dochter, waardoor het leuk is voor haar en ook voor mij. Daarnaast een yogales voor flexibiliteit en de ene keer is dat 20 minuten en de andere keer 60 minuten. Het hangt echt af van mijn dag en hoeveel ik nog “moet” doen. Ook dit heeft fysiek en mentaal invloed. Het is eerst inspanning, maar later geeft het juist ontspanning. Push jezelf niet te hard, maar kijk wat bij jou past. Ik vind wandelen een hele fijne. Het is mindful, je hebt beweging en je krijgt frisse lucht binnen. Bij beweging is het het beste om een combinatie te maken tussen cardio, kracht en flexibiliteit.

Slaap

 Zeker ouders met jonge kinderen zullen dit herkennen. Als je weinig slaap krijgt, voel je je gewoon anders. Natuurlijk heb je er niet altijd evenveel invloed op als je een kind hebt wat geregeld wakker wordt, maar door op een vaste tijd naar bed te gaan en op een vaste tijd op te staan geef je je lichaam al veel regelmaat en dat werkt goed voor lichaam en geest.

Even voorstellen

Balanscoach Jamila Schalken

Hi! Ik ben Jamila, 34 jaar en moeder van dochter Sophie. Ik ben coach, yoga & meditatiedocent, stylist & visagist en gewichtsconsulente en ik heb me gespecialiseerd in het coachen van moeders om hun ideale balans tussen privé, werk en de kids te creëren. Meestal weet je het zelf al heel goed, maar is het fijn om er samen naar te kijken en te kijken waar je behoefte aan hebt, zodat jij met meer ontspanning, zelfvertrouwen en routine alle aspecten van het moederschap aan kan. Als jij meer ontspannen bent, merken de mensen om je heen dit ook. Als jij goed voor jezelf zorgt, kan je ook nog beter voor de mensen om je heen zorgen. Heb je een specifieke vraag? Of wil je aan de slag met een betere balans tussen werk en privé? Ik help je graag! Voor meer informatie kun je terecht op mijn website, Instagram of telefoon: www.coachvoormoeders.nl. Lijkt het je leuk om een kijkje te nemen in mijn leven als mama en coach met tips en tricks dan kan dit op mijn Instagram via @jamila_coachvoormoeders.

Tagged:

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You Might Also Like