Hoe help ik mijn kind thuis bij leerachterstanden? 4 tips – Gastblog remedial teacher Andreas Lefevre

Heel voorzichtig gaan de scholen weer open. Ik hoor van veel ouders om mij heen dat zij zich zorgen maken. Gaat mijn kind wel over? Wat voor invloed heeft thuisonderwijs gehad? Remedial teacher en kindercoach Andreas Lefevre geeft jou handige tips om je kind te ondersteunen als er sprake is van een leerachterstand. Lees je mee?

meester andreas

Hey daar! Ik ben Andreas Lefevre; remedial teacher, kindercoach en eigenaar van 3 praktijken in coaching & onderwijs. Sinds de Covid-19 uitbraak krijgen wij veel paniekerige belletjes. Ouders geven aan dat ze geschrokken zijn van het niveau van hun kinderen. Het blijkt helemaal niet zo goed te gaan als ze dachten. En nu? Als je besluit het heft in eigen handen te nemen en de leerachterstanden wilt wegwerken, dan heb ik een aantal tips voor je:

Waar ligt precies het probleem?

Het is belangrijk om eerst uit te vinden wat het kind precies moeilijk vindt. Om een voorbeeld te geven: Mijn kind vindt rekenen moeilijk. Ja, maar wat dan? Zijn het de tafels? De sprongen over het tiental? Je kunt dit soort dingen navragen op school. Voor elk vakgebied zijn er diagnostische toetsen af te nemen waarmee je in kaart brengt wat de hiaten zijn. Een remedial teacher kan je daar met niet al teveel moeite ook mee helpen. De meeste toetsen kunnen online afgenomen worden.

Hoe pak ik dit probleem aan?

Nu is het zaak dat je met de juiste tools aan de slag gaat. Elke kind is en leert anders. Om een voorbeeld te geven: de tafels kun je op de tablet oefenen, je hebt bordspelletjes, kaartspelletjes, je kunt posters maken, etc. Ga eens samen met je kind op Google zoeken. Met welk spelletje wil jij de tafels leren?

Wanneer doe ik dit?

Bespreek met je kind wat de ideale timing is. Wat komt het beste uit? Wanneer leert hij/zij het best? Hak de materie in kleine stukjes (dus alleen de tafel van 5 i.p.v. alle tafels) en oefen maximaal 15 minuten met gevarieerde spelletjes. Zorg dat het een vaste routine wordt.

Hoe zorg ik voor motivatie?

Als je een diagnostische toets hebt laten afnemen, dan kun je bij de analyse precies zien wat er goed, en wat er minder goed gaat. Geef de leerdoelen dan een kleur: groen gaat al goed, oranje moet nog een geoefend worden en rood is lastig. Laat het kind dan zelf kiezen waar hij/zij aan wil werken. Als een doel dan gehaald is, kleur dan samen het doel groen. Niets is motiverender dan jezelf te zien groeien!

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen. En niet vergeten: laat je kind vooral ook kind zijn. Zoek een goede balans tussen spelen en leren.

Meester Andreas

www.meesterandreas.nl

Ook te volgen op Instagram en Facebook

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You Might Also Like