Tips tegen misselijkheid bij zwangerschap: 41 waardevolle tips

Maar liefst 8 op de 10 vrouwen is misselijk in het begin van de zwangerschap. Dat jij misselijk bent, is dus helemaal niet zo gek. Misselijkheid tijdens de zwangerschap is vervelend en wordt veroorzaakt door hormonale veranderingen in je lichaam. Bij een zwangerschap mag je niet zomaar alles proberen tegen de misselijkheid. Hieronder kun je tips tegen misselijkheid vinden die je met een gerust hart tijdens de zwangerschap mag proberen. Bij sommige tips kun je denken, ‘hey dat klinkt best gek’. Ik heb naast onderzoek op de officiële websites (zoals Thuisarts.nl) ook veel tips ontvangen van zwangere vrouwen die hun eigen handige tips hebben gedeeld. Wat uiteindelijk helpt, kan per persoon verschillen. Hieronder deel ik 41 waardevolle tips die je kunnen helpen bij misselijkheid gedurende de zwangerschap:

41 tips tegen misselijkheid bij de zwangerschap

  1. Neem bij het opstaan een licht verteerbare snack
  2. Zorg voor voldoende frisse lucht
  3. Eet gember of neem gemberthee
  4. Probeer te ontspannen
  5. Zorg voor een goede ademhaling, door de neus in en mond uit
  6. Zorg ervoor dat je geen lege maag hebt
  7. Eet in kleinere hoeveelheden
  8. Neem een schaaltje vanillavla
  9. Wees voorzichtig met pittig eten
  10. Neem geen vet eten
  11. Neem liever geen koude dranken
  12. Neem verse pepermuntthee
  13. Drink Ginger Ale
  14. Drink geen alcohol
  15. Niet roken
  16. Niet haasten in de ochtend
  17. Blijf voldoende drinken
  18. Maak even een wandeling, beweging helpt.
  19. Soms helpt overgeven om van de misselijkheid af te komen
  20. Neem wat slokken cola, prik is normaal gesproken af te raden, maar bij veel vrouwen helpt dit tegen de misselijkheid
  21. Slaap voldoende
  22. Neem regelmatig een rijstwafel
  23. Neem een glas water met wat druppels citroensap
  24. Probeer sterke geuren te vermijden
  25. Zuig of kauw op een ijsklontje
  26. Neem een augurk
  27. Eet pepermunt of pepermunt thee
  28. Heb je net gegeten? Ga niet gelijk liggen. Blijf even rechtop zitten
  29. Zorg voor afleiding, lees een boek of kijk een film.
  30. Zin in een tussendoortje? Neem liever hartig dan zoet
  31. Drink een kop kamillethee
  32. Chips eten, bij veel zwangere vrouwen helpt het om wat zoutigs te nemen
  33. Bij de apotheek kun je een armband kopen met een drukpunt. Dit kan helpen tegen de misselijkheid.
  34. Omring jezelf met lekkere geuren, denk hierbij aan een diffuser met etherische olie pepermunt of een andere natuurlijke geur zoals citroen
  35. Neem altijd een snack mee
  36. Probeer sommige vervoersmiddelen te vermijden als je misselijk bent, denk hierbij aan de trein of auto.
  37. Bij sommige vrouwen helpt acupunctuur
  38. Zuurtjes, doordat je hier op zuigt kan de misselijkheid verminderen
  39. Medicijnen tegen misselijkheid: indien je door bovenstaande tips niet van de misselijkheid af komt, dan bestaat er nog altijd de mogelijkheid om bij een arts te informeren naar medicijnen die je hierbij kunnen helpen.
  40. Soms werkt het ontspannend om je verhaal over misselijkheid te delen, Oooo mijn moeder en vriendin hadden dit ook. Het is volkomen normaal. Dit geeft rust.
  41. Lukt het zelfs niet om met medicijnen van de misselijkheid af te komen, blijf dat onthouden waarvoor je het allemaal doet en dat het tijdelijk is: als de 9 maanden voorbij zijn krijg je er iets prachtigs voor terug!;)

Misselijk tijdens de zwangerschap: alles wat je moet weten

De meeste vrouwen zijn tussen de vierde en de zevende week van hun zwangerschap misselijk. De kans bestaat dat gedurende deze periode ook wordt overgegeven. Er is meestal een piek rond de negende week van de zwangerschap. Het moment van misselijkheid kan per vrouw enorm verschillen. De meeste vrouwen hebben het in de ochtend, maar ook in de middag en/of avond komt veel voor. Hieronder lees je meer over misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Misselijk tijdens de zwangerschap: waarom?

Waarom zijn zwangere vrouwen nu precies misselijk? Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar het is in ieder geval duidelijk dat het komt door hormonale veranderingen in je lichaam. Denk hierbij aan het zwangerschapshormoon HCK, progesteron en schildklierhormonen. Sommige vrouwen zijn misselijk omdat ze hier aanleg voor hebben en anderen zijn hier weer gevoelig voor omdat ze tijdens de zwangerschap heel vermoeid zijn.

Gaat misselijkheid tijdens de zwangerschap weg?

Of de misselijkheid bij jou weg trekt, kan ik natuurlijk niet voorspellen. Misschien kunnen cijfers jou hierbij verder helpen. Volgens Thuisarts.nl zijn 6 op de 10 vrouwen na de 14de week van de zwangerschap niet meer misselijk. 9 op de 10 vrouwen hebben geen last meer van misselijkheid na de 20de week van de zwangerschap.

Praten over de misselijkheid tijdens de zwangerschap

Jij bent niet alleen. Stichting ZEHG is er speciaal voor mensen die willen praten over de misselijkheid tijdens de zwangerschap. ZEHG staat voor Zwangerschapsmisselijkheid en Hyperemesis Gravidarum. Op hun website kun je veel informatie vinden en steun vinden bij andere vrouwen die ook ontzettend last hebben van misselijkheid tijdens de zwangerschap. Soms is de misselijkheid beter te dragen als je weet dat er ook andere vrouwen zijn die hier last van hebben.

Wanneer moet je echt contact opnemen met medici?

Misselijkheid tijdens de zwangerschap komt vaak voor. Bij enkele gevallen is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Val je veel kilo’s af, ben je vanaf de 14de week plotseling misselijk terwijl je dit daarvoor niet was of plas je weinig en heb je veel dorst? Dan is het verstandig om aan de bel te trekken.

Misselijkheid tijdens de zwangerschap: mijn eigen ervaring

Tijdens mijn zwangerschappen was ik vooral de eerste 12 weken ontzettend misselijk. Tijdens de eerste zwangerschap wist ik niet zo goed hoe ik hier mee om moest gaan waardoor ik mij soms dagen beroerd voelde. En toen moest ik ook nog eens met de trein naar mijn werk.. Ik heb meerdere malen van de misselijkheid moeten overgeven in de trein, het was vreselijk. Op dat moment had ik mijn zwangerschap niet eens gedeeld op werk (eerste 12 weken), dus het was ontzettend lastig om hierna weer ‘normaal’ te doen. Van de huisarts kreeg ik toen mijn eerste tip die gelijk ontzettend hielp. Door in de ochtend voor het opstaan een lichte cracker te eten, voelde ik mij gelijk stukken beter. Na 12 weken was ik gelukkig bij beide zwangerschappen grotendeels van de misselijkheid af. De geur van bepaalde voedingsmiddelen zoals gehakt en koffie kon ik wel heel slecht verdragen. Als je dat ook hebt, kun je deze producten maar beter vermijden tijdens de zwangerschap.

Bij de meeste vrouwen gaat de misselijkheid vanzelf over. Sommige vrouwen blijven tijdens de gehele zwangerschap een gevoel van misselijkheid houden. Gaan de klachten niet over? Dan is het verstandig om bij je verloskundige en/of huisarts te informeren wat jij kunt doen. Succes!

mommyhouse.nl

Tagged:

You Might Also Like

>