Op een gezonde manier gewicht verliezen – Gastblog voeding- en mindset coach Dominique

We weten allemaal dat gezond eten zorgt voor gewichtsverlies. In de praktijk blijkt dit nog lastig. Het begint vaak goed, maar na een tijd snaaien de meesten alweer naar ongezonde tussendoortjes. Voedingscoach Dominique geeft handige tips om jou hierbij te helpen. Lees je mee?

_______________________________________________________________________________

Even voorstellen

Hi, mijn naam is Dominique. Ik ben 31 jaartjes jong, heb 2 kids van 4 en 6 jaar en ik ben voeding & mindset coach bij Healthy for me. Ik ben letterlijk DE ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen en vooral jojoën. Jarenlang was ik op dieet, ik was altijd bezig met afvallen en lijnen. Welk dieet heb ik niet geprobeerd? Voor mijn gevoel werkte niets. Ik viel wat af en kwam weer aan. In deze blog wil ik jou meenemen in wat wel werkt! Want eigenlijk weten we allemaal wel dat we minder moeten eten tijdens het afvallen en gezond moeten gaan eten. Maar uiteindelijk is het doen of het daadwerkelijk vol houden een probleem.

Een gezond eetpatroon

Een gezond eetpatroon is ontzettend belangrijk, niet alleen wanneer je wilt afvallen maar eigenlijk altijd. Jouw lichaam heeft namelijk gezonde voeding nodig om optimaal te kunnen functioneren. Wanneer jouw eetpatroon op orde is zal je dit direct merken. Je krijgt meer energie, je zit lekkerder in je vel, afvalleen gaat gemakkelijker, je conditie wordt beter en je zal minder snaaibuien ervaren.

Hoe werkt het?

Maar wat is een gezond eetpatroon? Ik hanteer de 80-20 regel. Voor 80% eet je voedzaam en gezond: dagelijkse zuivel, volkoren brood, aardappels of pasta (nee, daar wordt je echt niet dik van!!), voldoende groente en fruit. En met voldoende groente en fruit bedoel ik dagelijks minimaal 2-3 stuks fruit en 500 gram groente! Wanneer je jouw dag start met zuivel en 2 stuks fruit, iedere avond 250 gram groente eet en de rest overdag dan kom je echt al een heel eind. Daarnaast is er 20% ruimte om te genieten van lekkers en minder gezond. Bijvoorbeeld chocola (mijn favoriet!), pizza, wijn (dat hebben wij moeders af en toe echt nodig ;))

Maar er is één maar… Die 20% mag niet ten kosten gaan van de 80%. Dus eet jij in de avond patat of pizza, dan eet je daarnaast ook je 250 groente, bijvoorbeeld in een salade, rauwkost of als extra groente op de pizza. Dan heb je en jouw goede voedingstoffen binnen en ben je sneller verzadigd, waardoor je aan een halve pizza genoeg hebt. (Dat is genieten en toch minder calorieën nuttigen tijdens je dieet).

Tussendoortjes

Mijn favoriete groentetussendoortjes zijn extra groente bij mijn lunch zoals snackgroenten, komkommer, snoeptomaatjes, wortels. Of een heerlijke kom verse soep, echt alle groenten zijn mogelijk. En een soep is zo gemaakt. Verder vind ik het heerlijk om groente te dippen in humus, smeerkaas of tzatziki.

Mindset

Naast voeding is ook mindset een belangrijk onderdeel.  Hiermee bedoel ik de manier van hoe jij tegen jezelf praat en naar jezelf kijkt. Een stukje zelfliefde, zelfvertrouwen, jouw belemmerende overtuigingen aanpakken, oplossingsgericht denken, leren nee zeggen en je niets van de mening van anderen laten aantrekken. Weten wat jouw valkuilen zijn en daarmee omgaan.

Tijd voor jezelf

Wil je het plaatje compleet maken dan is me-time (zo nodig als mama zijnde!!), ontspanning, voldoende slaap, beweging  en luisteren naar je lichaam net zo belangrijk als de rest. Al deze puntjes zijn de sleutel tot succes om een fitte, energieke, blije moeder te zijn. En daarmee het voorbeeld voor jou prachtige kind(jes).

Ik vertel je er alles over

Wil je meer weten over deze onderwerpen? Ik zou het tof vinden als jij mij gaat volgen op Instagram. Hier deel ik gezonde (en minder gezonde) recepten, heel veel tips en motivatie. Je kunt mij vinden op instagram via: @healthyforme_nl.

Meer info over mij en programma’s lees je op: www.healthyforme.nl

Wie weet tot snel! Liefs Do =)

LEAVE A RESPONSE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You Might Also Like