Mommyhouse.nl

Informatieve mama- en lifestyleblog

Je voelt je zó moe, maar kunt toch niet in slaap vallen. Voor sommige mensen is het vanzelfsprekend om goed te slapen en voor anderen is het een probleem waar ze elke nacht weer tegen aan lopen. Gedurende mijn zwangerschap begon het al, ik kon door mijn lichaam moeilijk in slaap komen en wist me gewoon geen houding te geven. Een goede slaaphouding is op dat moment al erg belangrijk. Ook voor mijn kind vroeg ik me meerdere malen af: wat is nu de beste slaaphouding? Deze vragen hebben ervoor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar informatie over de beste slaaphouding. Wil jij fijn slapen? Lees dan snel welke tips ik allemaal heb gevonden.

Beste slaaphouding: de voor- en nadelen van slapen op je zij

De meeste mensen vinden het comfortabel om op de zij te slapen. Het slapen op je zij brengt namelijk veel voordelen met zich mee. Het zorgt ervoor dat je minder last hebt van lage rugpijn en daarnaast is het een goede manier om je lichaam te ontspannen. Als je zwanger bent, is dit de beste slaaphouding. Slapen op de zij zorgt er namelijk voor optimale bloedcirculatie naar je hart, niet alleen van de moeder, maar ook voor je baby. Deze slaaphouding zorgt ook voor een probleem wat veel mensen als onprettig ervaren. Je arm kan namelijk behoorlijk in de weg liggen. Omdat je op een arm ligt, zorgt dit er vaak voor dat je wakker wordt met een slapende arm. Als je pijn hebt aan je schouders, is dit ook niet een prettige houding. Door deze houding krijgen je schouders namelijk veel druk.


Beste slaaphouding: de voor- en nadelen van slapen op de buik

Niet veel mensen slapen op de buik, maar de mensen die het doen, vinden het erg moeilijk om ermee te stoppen. Een groot voordeel voor buikslapers dis dat de kans op snurken erg klein is. Toch wordt slapen op de buik niet als positief gezien, door deze positie heeft je wervelkolom het namelijk zwaar te verduren. Als je namelijk slaapt op je hoofd, zal je nek sterk naar rechts of links gedraaid moeten zijn, dit zorgt voor veel druk op je nek. Voor je gezondheid is dit dus geen goede slaaphouding.

Beste slaaphouding: de voor- en nadelen van slapen op je rug

Wetenschappelijk gezien is slapen op de rug een goede houding. Het gewicht van je lichaam is op deze manier goed verdeeld en daarnaast zorgt het ervoor dat je lichaam goed ondersteund kan worden terwijl je slaapt. Je rug kan een prettige en natuurlijke houding aannemen en een kwalitatieve matras zorgt voor een goede ondersteuning van je lichaam. Indien je geen goede matras hebt die je lichaam goed kan ondersteunen, dan zal dit ervoor zorgen dat je lage rugpijn kan krijgen. Zorg dus wel voor een kwalitatieve matras. Wat veel mensen als een nadeel zien van deze slaaphouding, is dat de kans op snurken een stuk groter is. Dit komt omdat de tong in deze positie de luchtpijp gemakkelijker kan afsluiten wat uiteindelijk zorgt voor snurken. Gelukkig zijn er veel manieren om het snurken te verminderen zodat je toch in deze gezonde slaaphouding kan blijven slapen.

Beste slaaphouding: luister naar je lichaam

Als je op zoek gaat naar de beste slaaphouding, is het belangrijk dat je hierbij goed luistert naar je lichaam. Als je geen klachten ondervindt tijdens het slapen nu, is het er misschien ook geen reden om actief op zoek te gaan naar de beste slaaphouding. Als je wakker wordt en merkt dat je lichaam niet goed uitgerust is, dan is het wel verstandig om te bekijken of je slaaphouding hier misschien iets mee te maken heeft. Op dat moment kun je verschillende slaaphoudingen proberen om te bekijken of dit vooruitgang kan bieden. Een goede nachtrust is erg belangrijk dus neem dergelijke signalen van je lichaam altijd serieus.

Beste slaaphouding: klachten kunnen verminderen

Als je momenteel klachten hebt aan je lichaam, dan kan een goede slaaphouding ervoor zorgen dat deze klachten verminderen en misschien soms zelfs verdwijnen. Hierbij is het relevant om in je achterhoofd te houden dat het vaak niet mogelijk is om de hele nacht in dezelfde positie te blijven. Als je begint met een goede slaaphouding, zal dit echter op den duur wel een gunstig effect hebben op je lichaam. De eerste uren belast jij je lichaam tijdens het slapen namelijk minimaal. De rugligging is hierbij wetenschappelijk de beste optie. Op deze manier belast jij je lichaam minimaal omdat de rug een natuurlijke houding aanneemt. Indien je dit niet prettig vindt, is de tweede optie de zijligging. Een goede kussen is hierbij belangrijk. Op je buik slapen wordt vaak afgeraden, probeer dit daarom zo veel mogelijk te voorkomen.

Beste slaaphouding tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent, kun je het beste slapen op je zij. Dan is het goed om te weten dat het beter is om op je linkerzij te slapen dan op de rechterzij. Dit is wetenschappelijk bewezen en heeft te maken met de ligging van je organen. Op je linkerzij liggen is beter voor je spijsvertering.

Beste slaaphouding voor je baby

Als je baby net geboren is, dan zal je merken dat hij of zij veel slaapt. Een goede slaaphouding is relevant voor je baby. De beste slaaphouding voor je baby is om op de rug te slapen. Dit is ook de veiligste manier. Je baby heeft namelijk alle ruimte om goed te ademen. Als je baby iets ouder wordt, dan gaat hij of zij natuurlijk ook meer bewegen. Om het risico te verkleinen dat je baby toch gaat rollen, is het verstandig om een slaapzak te gebruiken. Gedurende deze periode is het ook erg belangrijk dat je aandacht hebt voor het hoofdje van je baby. Van de kraamverzorger kreeg ik als tip om het hoofdje de ene keer naar rechts te leggen en de andere keer naar links. Op deze manier kun je voorkomen dat het hoofdje van je baby scheef gaat groeien, vooral de eerste periode is de schedel van je baby nog vormbaar. Ik had in dit periode een muziekspeeltje gekocht voor in de box beneden, deze heb ik toen uiteindelijk ook gebruikt voor het ledikantje. Je baby gaat er namelijk naartoe draaien en dit is goed voor het hoofdje.

Beste slaaphouding voor je kind

Als je kind ouder wordt, dan zal je merken dat hij of zij een eigen favoriete slaaphouding gaat ontwikkelen. Mijn zoontje was vroeger een echte rug slaper, maar nu merk ik dan hij al gauw op zijn buik rolt als hij eenmaal slaapt. Dit is niet erg, maar ik vind het wel belangrijk dat ik altijd oog heb voor de veiligheid in bed. Mijn zoontje heb ik bijvoorbeeld bewust nog geen echte dekbed gegeven. Hij heeft sinds de geboorte al wat kleinere warme dekentjes. Op deze manier weet ik zeker dat hij er tijdens het slapen niet in verstikt zal raken. Net zoals ons, zullen zij ook een favoriete slaaphouding ontwikkelen die ze graag aannemen. Hier kun je lezen hoe je een kwalitatieve babymatras  en goede wieg voor je kind kunt kopen.

Kies voor een slaaphouding waarbij jij je prettig voelt

Hierboven heb je veel kunnen lezen over de beste slaaphouding. Al met al is het relevant dat je een slaaphouding aanneemt waarbij jij je prettig en ontspannen voelt. Dit is namelijk de beste manier om uitgerust en fit op te staan. ‘Slapen is reizen naar de wereld van je dromen’.

You Might Also Like

>